Vad jag lärt mig om England

x Thé drickandet är sannerligen ingen myt!
Den engelska befolkningen dricker thé jämt, helst hela tiden. Varje Engelskman- kvinna jag träffat är alltid "dying for a cuppa!"

x Kaoset som vintervädret bidrar med är skrattretande.
Jag ligger dubbelvikt framför nyhetsmorgon om morgorna. "We had to stay the night at the local pub!", "Gatwick airport is closed", "Schools all over the country is cancelled", "Victoria station and Kingscross is closed, no trains going". Är det storm ute? Är det -20 grader? Går det isbjörnar på gatorna? Nä.. det har snöat, i 2 dagar ungefär och snön smälter på marken för det har inte varit kallare än -2 grader änså länge. Hur i h*lvete kan vintern komma som en överraskning VARJE ÅR?

x Tjejerna/kvinnorna i England äger inga skor mellan ballerina och UGGS.
Vart annan kvinna trippar fram i den 1 cm höga snön i sina ballerina, medans väninnan på andra sidan skvalpar fram i soggiga, blöta UGGS.

x Folk är totalt oblyga, öppna om sitt priva på allmäna platser.
Jag har vittnat om ett familjedrama. Mamma, pappa, barn står på en familjegata i området. Mamma och pappa totalgrälar framför barnet samt halva området då mamman vägrar släppa in mannen i huset i ett försök att kastat ut honom "your a piiiiiiip you piiiiiiiiiip, get the piiiiiip out of here. Your not welcome your drunk!", pappans respons lät ungefär såhär, "oh piiiiiiiiip, your just gonna turn your back then you piiiiiiiiiiiiip?". Mitt emellan står ett lätt överviktigt, förvirrat och uttråkat barn. Jag stannar och iaktar en stund medans resten av förbipasserande inte verkar märka dramat mitt framför näsan på dem.
Jag har även vittnat ett offentligt break up där kvinnan rosen rasande hoppar ur en taxi och frågar (läs: skriker) på sin kille (eller numera ex) "ARE YOU SERIOUSLY GONNA LEAVE ME, IT OOOOOOVER, WHAT THE PIIIIIP DO YOU MEAN ABOUT THAT? OVEEEEEEEEEER?!". Jag går lite roat förbi och kikar lite på distans på kvinnans utbrott och mannens trötta uttryck.
Jag har dessutom vittnat ett bussdrama. 2 kvinnor börjar bråka på "nedervåningen" på bussen, vilket börjar låta aggresivt då den ena kvinnan gång på gång skriker ut högt "DONT TOUCH MEEEEEEE, BACK OFF!". Bråket/tjaffset pågår en bra stund tills en tredje person på bussen lägger sig i och kaoset är igång. Jag och Malin sätter in hörlurarna i öronen och guppar vidare på vår bussfärd. Detta börjar ju bli vardagsmat...
Låt mig inte börja om trafik konflikterna, det pekas finger genom rutan förare emellan och många parkerar gärna mitt i gatan fönster mot fönster för att livligt göra upp ansikte mot ansikte.

x De engelska husen är byggda av papper.
Väggarna går att sparka igenom om man hade velat och golven knakar och gungar. Låt mig säg såhär: det känns som jag känner grannarna mycket väl, trots att jag aldrig träffat dem. Deras samtal liksom vanor hörs högt och tydligt genom dessa pappersväggar. Kanske ska nämna att vi går omkring med ytterkläder inomhus om dagarna också. Insoleringen släpper in kylan lika bra som ljud.

x Största skräcken ligger i icke fördragna gardiner.
De enda instruktioner jag får från familjen de helger de åker iväg och lämnar mig ensam med huset är inte "glöm ej att låsa", "inga fester" eller "glöm inte spisen på" utan "glöm för guds skull inte att dra för gardinerna!". Visste ni att det FARLIGT att låta fönsterna gardin-fria när det är mörkt ute? Tydligen, fråga bara varje Londonbo och de kommer hålla med..

(det kommer också komma upp ett liknande inlägg om vad jag lärt mig som aupair inom kort)

Kommentarer
Postat av: dad

A little lack of rescept for my country baby....do you want me to write a load of shit about Sweden? ha ha



WE ARE STOKE

2010-12-01 @ 20:56:27
Postat av: josefinlp

Its not a load of shit daddy its siple facts and its mostly fun things (exept for the houses beeing freezing)

2010-12-02 @ 10:44:19
URL: http://lloydilondon.blogg.se/
Postat av: Linn

Det är samma sak här i Norge! Svin kallt och lyhört. Det verkar som att svenskar är de ända som tar isoleringen av huset på allvar hehe. Kul inlägg dock :)

2010-12-05 @ 16:33:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0