Titanic exhibition


@ the o2 arena

Bör nämnas (och besökas om möjlighet!). I fredes trallade vi, en skara på 7 pers, till the o2 arena - vilket bara det är en upplevelse då jag många gånger stirrat på tvn då inspelade konserter därifrån visats. Vi trallade dit bort för att gå på utställning. För £11 slank vi in i Titanic-world.. typ. I handen fick vi ett varsitt boarding card, med ett namn + lite info om denna personen. Personen i fråga befann sig 1912 på båten Titanic i verkligheten. Alltså inget latjo lajban utan en riktig persons identitet och ytliga detaljer. Vi trallade vidare in på utställningen omställda och agerande som våra nya identiteter. Jag en kvinna från Southampton, 33 år med 2 barn incheckad i 3e klass fick skåda och läsa saker från och om Titanic. Visste ni att männen som jobbade med att få detta erorma skepp att röra sig (kol-skyfflarna) arbetade i 65 grader, timmar i sträck? Eller att det bara fanns 16 liv båtar för tusentals passagerare. Eller att top-sviten kostade mer än en halv miljon i dagliga pengar att hyra? Rummet, likväl sviterna var också återskapade in i minsta detalj. Tillochmed så noggrant att mattan på golvet hade samma mönster som det haft i verkligheten. Min 3e klass biljett gav mig ett simpelt rum påminnandes mycket om ett dagligt hostel rum. Faktan var häftig. Men häftigast var alla prylar. Tallrikar, skor, pappersbiljetter, varningsklockan som i panik ringdes i då skeppet kört i isberget. Allt hittat och bevarat från den djupa havsbotten. Att man också fick kila in ett finger och röra vid en liten plåt-bit från Titanic känns konstigt (eller kanske förklarligt) nog maffigt.

Sista sektionen i utställningen var döds- och överlevnads listorna från passargerarna ombord. Jag, som den 33 kvinnan tillsammans med mina 2 barn överlevde!

Kommentarer
Postat av: Mamma

Mycket intressant Josefin!!!

2011-01-22 @ 10:18:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0